Vidíte všechny ty jazyky nahoře? Překládáme zprávy Global Voices, abychom zpřístupnili občanskou žurnalistiku opravdu každému.

Konec nejlepšího ruského zpravodajského portálu

Poznámka překladatele: Všechny odkazy v článku vedou na stránky v ruském jazyce.

_________________________________________________________________

Tak končí éra jednoho ruského zpravodajského portálu, Lenta.ru. Obrázek autora.

Tak končí éra jednoho ruského zpravodajského portálu, Lenta.ru. Obrázek autora.

Galina Timčenková, dlouholetá šéfredaktorka nejpopulárnějšího ruského zpravodajského serveru Lenta.ru, přišla dnes (12.3.2014) o práci. Po druhém oficiálním varování vládních cenzorů během méně než dvanácti měsíců (právní záminka pro odebrání vysílací licence) dostala Timčenková od vlastníka Lenta.ru Alexandera Mamuta náhle výpověď a byla nahrazena Alexejem Goreslavským, který v minulosti vedl několik prokremelských mediálních projektů. Zaměstnanci Lenta.ru odpověděli protestním otevřeným dopisem uveřejněným na hlavní stránce. Zpravodajský server Slon.ru interpretuje tento dopis jako hromadnou výpověď. Několik nejvýznamnějších novinářů serveru Lenta.ru, včetně Iljy Azara (který v době psaní této zprávy působil nadále jako novinář na Krymu), naznačili na Twitteru a Facebooku, že odmítají pracovat pod Goreslavským.

Nynější potíže Lenta.ru začaly zprávou o tom, že Roskomnadzor (ruská agentura pro dohled nad médii) udělil serveru oficiální výstrahu kvůli hyperlinku, který se objevil ve článku vydaném 10. 3. 2014. Tento odkaz byl součástí rozhovoru Azara s Andrejem Tarasenkem, předsedou Kyjevské pobočky ukrajinského nacionálně-paramilitaristického seskupení Pravý sektor — organizace, která je ruskou vládou často označována za viníka ukrajinských nepokojů.

3. března splnil Roskomnadzor výnos ruského generálního prokurátora, který nařídil, aby Vkontakte, ruská nejpopulárnější sociální síť, blokovala přístup ruských IP adres ke 13 ukrajinským nacionálním skupinám, včetně Pravého sektoru.

Ačkoli šlo o rozhovor s významnou postavou Pravého sektoru, Roskomnadzor si stěžoval pouze na hyperlink v textu, který přesměrovával čtenáře na rozhovor s Dmitro Jarošem (šéfem Pravého sektoru), publikovaném na jednom ukrajinském serveru v létě 2008. Lenta.ru rychle odstranila tento hyperlink, Azarův rozhovor zůstal online a veřejně přístupný. Galina Timčenková, v té chvíli dosud šéfredaktorka serveru, uvedla ráno 12.3. na Facebooku, že “celý problém spočíval jen v hyperlinku”, a ujistila tak čtenáře, že dramatické události tímto skončily.

O tři hodiny později napsala Timčenková na Facebook znovu. Tentokrát oznámila konec svého působení na Lenta.ru a poděkovala za “zajímavou zkušenost”.

Co se stalo?

Při pohledu zpět není pád Timčenkové tak překvapující, stejně jako prudký pokles důvěry veřejnosti v server Lenta.ru z důvodu jejího propuštění. V květnu 2012 hovořila Timčenková otevřeně o opuštění Lenta.ru s tím, že plánuje odejít během několika let. Souhlasila s přirovnáním své situace k postavení Borise Jelcina před tím, než předal moc Vladimirovi Putinovi. (“Jsem unavený. Odcházím.”) Před dvěma roky uvedla, že ruská “zima nespokojenosti” (2011-2012) se svými masovými protesty neměla na server Lenta.ru žádný zvláštní vliv, na rozdíl od TV Dožď, která se proměnila v mluvčího protestů.

Galina Timčenková, bývalá šéfredaktorka Lenta.ru, byla 12.3.2014 propuštěna.

V rozhovoru, který Timčenková poskytla v tomto roce, přirovnala sebe sama nikoli k Jelcinovi, nýbrž k Vsevolodu Rudněvovi, veliteli ruského křižníku Varyag, který Rudněv v roce 1904 raději potopil, než aby ho nechal padnout do japonských rukou. Uběhly zhruba dva roky od doby, kdy Timčenková dala najevo své plány opustit Lenta.ru, ale její dnešní odchod rozhodně není dobrovolný.  

Nový šéfredaktor Alexej Goreslavskij vedl dvě silně prokremelská média: Vzgliad.ru, otevřeně provládní zpravodajský server, a Agency One, společnost orientující se na public relations. Při kritice dnešního Goreslavského jmenování nazval bloger Alexej Navalnyj Vzgliad.ru “naprostým selháním,” i přes jeho “nepředstavitelný” (tj. nevšedně vysoký) rozpočet. Agency One je naproti tomu zodpovědná za sérii rasistických virálních videí, které měly pomoci Sergeji Sobjaninovi v jeho nedávné volební kampani při volbách moskevského starosty. V loňském prosinci byl Goreslavskij jediným z vysoce postavených pracovníků ruských sdělovacích prostředků, který byl ochoten podepsat kontroverzní vládní memorandum o protipirátských opatřeních.

Nezávislost serveru Lenta.ru přečkala několik firemních reorganizací, a to až do začátku roku 2013, kdy majitel Vladimir Potanin (zjevně pod tlakem Kremlu, který usiluje o hlubší konsolidaci ruského mediálního trhu) kývl na sloučení svých aktiv s těmi, kterými disponoval magnát Alexander Mamut. Tuto fúzi mohl server Lenta.ru přežít bez velkých změn, pokud by Potaninovu společnost několik měsíců před touto dohodou neopustil Rafael Akopov. Podle TV Dožď byl Akopov tím, kdo celá léta zajišťoval serveru Lenta.ru nezávislost. Po jeho odchodu, v šovinistické atmosféře dnešního Ruska, se stalo pro majitele a vládní orgány mnohem jednodušší vměšovat se do vnitřních záležitostí jednoho z nejpopulárnějších zpravodajských serverů v zemi. Když server Lenta.ru uveřejnil hyperlink na názory jednoho ukrajinského nacionalisty — podle Moskvy extrémisty a nepřítele státu — poskytlo to ideální záminku pro čistku ve vedení portálu.

A tady je výsledek: Alexej Goreslavskij a zničení reputace zpravodajského serveru Lenta.ru.

Začít diskusi

Autoři, prosím přihlásit se »

Pravidla

  • Všechny komentáře jsou schvalovány moderátorem. Pokud pošlete komentář více než jednou, může být vyhodnocen jako spam.
  • Respektujte prosím názory ostatních. Komentáře obsahující vulgarity, obscénosti a osobní útoky nebudou uveřejňovány.